Garand Brand

6.2.2018 - Lidé

Už za pár dní představí Garand Brand v Praze limitovanou kolekci, kterou vytvořil ve spolupráci s renomovanou módní značkou LaFormela. Jen těžko byste hledali lepší důkaz o tom, jak se z merche pro pár lidí pomalu ale jistě stává kultovní love brand, jehož nejlepší časy teprve přijdou.

„Mám pocit, že my dva už jsme si všechno řekli,“ zasměje se Paulie Garand na začátku našeho rozhovoru. Něco na tom bude, ale existuje jedna věc, o které jsme se s Pavlem ještě moc nebavili a jejíž úspěch nepřestanu nikdy obdivovat. Garand Brand. Není divu. V době, kdy se o merch pokouší snad všechno, co má ruce a nohy a kdy 99,9 % z toho skončí jako nikým nechtěný odpad po českých sklepích a domácnostech, zní triumfální cesta Garand Brand jako příběh z hodně předaleké galaxie. Taky vás tak moc zajímá, co všechno za tím je?

„Už jako malej jsem vždycky chtěl mít svou značku,“ vzpomíná Paulie. „Ještě když jsem hrál fotbal, tak jsem hrozně moc chtěl nosit všechny ty Adidas soupravy. Chodil jsem si je prohlížet do krámů a zbožně na ně koukal. Problém byl v tom, že na nic z toho jsem neměl peníze. Takže mně nezbylo nic jinýho, než si doma nažehlovat loga na běžný věci, na kterých bylo ale už zdálky vidět, že je to totální fake.“ Usmívám se a v duchu si přehrávám hodně podobné příběhy ze svého mládí. Na rozdíl od Pavla mě to ale k ničemu podobně velkému nikdy nepřivedlo.

Vůbec první merch, který kdy Paulie Garand vydal, byl už v roce 2009, ještě v éře BPM (Básníci před mikrofonem, kde byli společně s Pauliem ještě Lipo a Kenny Rough – kdybyste to náhodou nevěděli). Bylo to triko k albu Horizonty. Zabalené ve fólii do tvaru čtverce, aby vypadalo jako vinyl. Co mě ale překvapí ze všeho nejvíc, i když by vlastně – při vědomí toho, jak velký má Pavel kulturní a společenský přehled – vůbec nemělo, že autorem designu trika nebyl nikdo menší než Pepa Hykyš. Skvělý grafik, ale také duchovní otec legendární liberecké techno brigády Dyzlegtická divize, jehož návrhy byste čekali všude jinde jen ne na rapovém merchi.

Nejprodávanější věc? Jednoznačně camo triko.

„Doma mám ještě jednu raritu – zabalený triko i s cédéčkem. To budu mít navždy, to nikdy nerozdělám.“ Když to Pavel říká, rozsvítí se mu oči a já si hned uvědomím základ každého úspěšného merche. Musíte ho milovat! Každopádně už tenkrát se Pauliemu povedlo to, co je dnes pro Garand Brand takřka pravidlem – všechno se prodalo. Následovala několikaletá pauza, než se objevil další Paulieho merch, tentokrát už pod křídly jeho současného domovského labelu Ty Nikdy. Bylo to zase triko a zase od skvělého autora – MC Gey. Co bylo ale pro Pavla ještě důležitější, že mohl zblízka pozorovat, jak šéf labelu, Idea, provozuje svůj merch – bez debat jeden z nejinspirativnějších v zemi.

„Byla to pro mě velká škola. Naučil jsem se, jaké nejmenší množství kusů mám nechat vyrobit, jak je následně rozložit do velikostí, které značky oblečení se nejvíc hodí pro merch a spoustu dalších věcí,“ vrací se Paulie do okamžiku, kdy se rozhodl, že založí svůj vlastní brand. Takže už ne vydávat merch jen k nějaké desce, ale plnohodnotnou značku, která představuje pravidelně kolekce několikrát do roka. Zrodil se Garand Brand. Hallelujah! I tady se sluší a patří představit úplně první věc – byla to mikina inspirovaná grafikou k singlu Kotvim. Vzhledem k obrovskému úspěchu desky si Paulie pro svůj brand mohl jen těžko vybrat lepší začátek.

Už tehdy bylo ale jasno o tom, jakým směrem se Garand Brand bude ubírat. „Je mi jasný, že moje rapová kariéra a celej ten „rocknrolla life“ okolo nebude trvat věčně a uberu se do ústraní, kde budu mít čas rozvíjet i jiný kreace.“ nedělá si o své budoucnosti žádné iluze Pavel. „Nikdo nechce ‚v padesáti na pódiu rapovat ráno do pěti, pro děti‘, jak říká v jedné své věci Orion.“ Pavel Harant si je zkrátka moc dobře vědom toho, že věčně nebude Paulie Garand. I když to vypadá, že nic takového ještě hodně dlouho nehrozí – zvlášť když video k poslednímu singlu Runway má na svém kontě už přes pět milionů shlédnutí a několik týdnů na prvním místě Óčko chart.

„Až jednou přestanu hrát, chci se značce začít věnovat naplno,“ má o své budoucnosti jasno Pavel. „Neměl bych ani problém předat Garand Brand někomu jinému, komu bych věřil a kdo by značku rozvíjel dál.“ Už teď se ale na chodu brandu podílí víc lidí než jen Pavel. Třeba i jeho přítelkyně Alex, kterou většina z vás zná z jejího módního blogu Alexanderplatz a která až donedávna pomáhala s balením zásilek. Nebo Tomáš Rotschedl, jinak baskytarista HC kapely Skywalker, který působil v brandu na samém začátku a po krátké odmlce se nedávno zase vrátil. Hodně důležitou roli má Jirka Veverka, který má na starosti všechno to, co na první pohled možná není vidět, bez čeho se ale zároveň žádná dobře fungující firma neobejde – marketing, logistiku, dodavatele nebo účetnictví.

S Veverákem na Garand Brand Pop Up Store ve Freshlabels.

Stačí několik minut rozhovoru s Veverákem, abyste bez jakéhokoli přehánění pochopili, že část úspěchu Garand Brand je i jeho zásluha. Kdyby vás náhodou někdy napadlo chtít úspěšně rozjet nějaký projekt, už víte, na koho byste se měli zkusit obrátit. „Zní to hrozně jednoduše, ale nejtěžší je dnes najít člověka, na kterého se můžeš plně spolehnout. Od A až do Z,“ prozrazuje tajemství úspěchu Jirka. „A pak je taky hodně důležitý, abyste věci, které vyrábíte, nosili rádi i vy sami. Pak se vám nestane, že byste něco odflákli.“ A pak že s poctivostí nejdál nedojdeš. Na celkovém úspěchu značky se také podílí celá řada externích designérů a fotografů.

Spolupráce s My Dear Clothing byla jedna velká jízda.

Garand Brand už tak dávno není „jen“ label Paulieho Garanda, ale vlastním životem fungující módní značka, které se daří oslovovat čím dál tím víc zákazníků po celé republice. Děje se tak i díky mimořádně inspirativní spolupráci s dalšími labely, které posouvají Garand Brand vždy o pořádný kus dál. Ať už to bylo v případě My Dear Clothing Zbyňka Štandery nebo dokonce celosvětově respektovaného labelu Homies Wonderland, který před osmi lety založili v New Yorku dva skejťáci původem z Čech – bráchové František a Michal Kunertové. Když se Paulie s nimi setkal poprvé, první, na co se ho zeptali, bylo, jak se jmenuje jeho značka. „Garand Brand? Jo, to zní dobře – můžeme se bavit dál.“ Myslete na to, až budete chtít zakládat nějakou značku – nejdůležitější je název.

NobodyListen v bundě z kolaborace s Homies Wonderland.

Nejnovější spoluprací je napjatě očekávaná limitovaná kolekce s respektovanou módní značkou LaFormela, která se může pochlubit třeba cenou Czech Grand Design nebo pravidelnou přízní světových módních magazínech jako Vogue, ELLE nebo Dazed & Confused, naznačuje, kam až to může Garand Brand dotáhnout. I když, kam vlastně? Chce mít Pavel z Garand Brand něco jako Supreme? „To zas ne. Nechtěl bych z toho udělat tak přemrštěnou a vyhajpovanou exkluzivitu,“ říká jasně. „Ambice mám, ale musím být přesvědčený o tom, že to bude přirozený. Kdyby mi z LaFormela neposlali mail, že mi chtěj poslat mikinu, protože je baví, co dělám, tak bych je nikdy nezkusil oslovit s nabídkou na spolupráci. Pak jsme se sešli s Antonínem a úplně přirozeně jsme tu kolekci vymysleli.“

Miroslava Kohutiarová a Antonín Soukup z LaFormela.

Spolupráce s LaFormelou rozhodně ale není to jediné, co Garand Brand v tomto roce plánuje. Nedávno otevřený sklad umožní rychlejší a spolehlivější distribuci zásilek, kromě klasických kolekcí se můžete těšit také na čelenky ve spolupráci s Čarbičková Bijoux nebo na výpravné video s velkou nadějí českého skateboardingu, Honzou Malým, kterého Garand Brand dlouhodobě podporuje. Stále jasnější obrysy také dostávají plány na vlastní obchod v Praze, který by neměl být nijak zvlášť velký, ale o to víc reprezentativní. Přesně tak, jak to Paulie říkal ve slavné La Familia: „Tohle je real shit, co míří do výšin“.